Nunchaku-do - Algemeen

Image:

Nunchaku-do; de vechtsport waarbij gebruik gemaakt wordt van de Nunchaku, het eeuwenoude handwapen dat grote populariteit verwierf door de films van de legendarische vechtheld Bruce Lee. Rond dit dynamische en uiterst effectieve wapen is in Nederland een zelfstandige wedstrijdsport ontwikkeld: ‘Nunchaku-do’. Met een speciaal ontwikkelde kunststof Nunchaku is er zelfs een tweegevecht, volgens een veilig wedstrijdreglement mogelijk. In Nederland wordt de sport georganiseerd door de Stichting Nunchaku Nederland (SNN) die is aangesloten bij de Federatie Oosterse Gevechtskunsten (FOG) en erkend door NOC*NSF.  Door de World Nunchaku Association WNA wordt het Nunchaku-do mondiaal gepromoot met vertakkingen in vele landen. Naast het tweegevecht (Kumite), kent Nunchaku-do nog drie vormen:

• Kata (schijngevecht in beweging)
  • Freestyle (demonstratie)
  • Jutsu (zelfverdediging)

Coördinatievermogen is een belangrijk onderdeel bij Nunchaku-do en middels het aanleren van diverse technieken wordt dit steeds verbeterd, ongeacht het niveau van de sporter.  Door de aandacht die hiernaar uitgaat leent deze sport zich uitstekend voor mensen  die graag structureel vooruitgang willen zien in hun motorische ontwikkeling. Discipline, uithoudingsvermogen en concentratie zijn zaken die tijdens de lessen Nunchaku-do bij Judo en Nunchaku Club Spaubeek veel aandacht krijgen. Nunchaku-do kan beoefend worden als aanvulling op een reeds beheerste vechtsport, maar kan ook prima beoefend worden door een beginner zonder ervaring met vechtsport. Naast plezier en discipline ontwikkel je ook zelfvertrouwen door te leren met het wapen om te gaan.

Meer informatie is te vinden op www.nunchaku.org

Contact: jncspaubeek@outlook.com